Welkom op het ledenforum van Surfclub Gooimeer!

Surfhouding

Hier kunnen berichten worden geplaatst die betrekking hebben op de trainingen die binnenkort weer beginnen.

Surfhouding

Berichtdoor jeroen op do mei 14, 2009 3:41 pm

In het topic over vrijdag wordt er gesproken over de houding tijdens het surfen. Mij valt op dat er veel verschillende houdingen zijn en de vraag is natuurlijk of er één juiste is of dat het niet zo veel uit maakt.

Ik heb altijd begrepen dat je lichaam zo recht mogelijk moet zijn, maar ik zie ook vaak speedsurfers die in flinke hoek hebben in hun houding. Ik denk dat als je de zogenaamde kakhouding aanneemt, je weinig gebruik kunt maken van het gewicht dat je in je bovenlichaam hebt. Niet dat ik hier een theoretisch verhaal bij kan bedenken, maar het is denk ik een gevoel... (Wat zei de trainer ook al weer? *** naar voren? :lol: )

Misschien dat iemand online artikelen weet over de theorie van de surfhouding?

Misschien is het leuk om, mocht het een keer goed waaien tijdens een training, de boel op film te zetten en het daarna met elkaar te bespreken in het clubhuis. Van elkaar kunnen we het meest leren denk ik!
Vragen? Opmerkingen? Neem contact op!
jeroen

Re: Surfhouding

Berichtdoor Remco op vr mei 15, 2009 1:09 pm

Er zijn meerdere surfhoudingen. Ik zal nog eens zoeken in mijn archief of ik nog wat kan vinden..

Over het algemeen schijnt een "7" het beste te zijn op rechte stukken, beheersing, en lang doorplaneren wanneer de wind "even" weg is...

Dus in het kort: gestrekte benen (of achterbeen iets ingebogen) rechte rug, en je armen zoveel mogelijk gestrekt. Een zeven (7) dus :)
Remco

Re: Surfhouding

Berichtdoor Ivo op do mei 28, 2009 8:46 pm

in principe (is enigzins materiaal afhankelijk) altijd je rug recht en je benen in een bepaalde mate gestrekt, je moet alleen wel altijd meedeinen in je benen om klappen/golven op te vangen, houd je je armen gestrekt en lukt het je je positie te "locken" dan zal je het snelst accelereren.

bij formula/race/speed varieert dit, omdat zij ruime wind willen knallen en hierbij door het zeil natuurlijk meer over de plank getrokken worden, hierbij word als tegengewicht dus wat dieper door de knieën gezakt wat resulteert in een ernstigere vorm van de "kakhouding" ;)

correct me if i'm wrong ;) HIER word trouwens ook het een en ander hierover besproken
Ivo

Keer terug naar Algemeen